Mar 16, 2008

Хэлний бэлтгэл буюу диваажин минь баяртай.

Ийгээд миний нэг жил дуусаж албан ёсоор цэрэгт явахаар боллоодоо. Цэрэгт гэдэг нь жинхнээсээ биш гэдгийг ойлгоорой. Зүгээр тэгж зүйрлэж болох юм шиг санагдаад байгаан. Харин хэлний бэлтгэлээ диваажин гээд нэрлэсэн маань ч бас дүйх болов уу гэж боддын. Диваажин гэж хүн бүрт янз бүрийн сэтгэгдэл төрүүлсэн нэг тийм гэгээлэг газар байдаг байх. Надад ч бас гэхдээ надад гэрэл цацарсан өвс ногоо цэцэг энэ тэр алаглаж халиурсан гэхээсээ эрх дураараа юу дуртайгаа хийж болох тийм орших газар наддаа диваажин юм байгаан. Энд байх 1 жилдээ их юм хийж үзлээ толгойгоороо хөл хийж хөлөөрөө толгой хийх нь хаашаа ч юм гэхдээ дураараа байлаа. Дотуур байранд маань ямар нэгэн хяналт айхгүй хэдэн цагт гарж орох нь хамаагүй хэдэн найзаа авчраад хэд хонуулсан ч хэнд ч пад байхгүй. Хичээл маань чи сурахыг хүсвэл сур гэсэн байдалтай. Ю сурмаар байна тэрийгээ. (яг үнэндээ ийм байгаагүй л дээ би л тийм болгоод тэгж ойлгоод энэ жилээ өнгөрөөсийн) Гол бичих гэж байгаа зүйлүүдийн маань нэг нь энэ нэг жилээ би гадаад хүмүүсийн дунд тэр тусмаа олон орны залуучуудын дунд өнгөрөөлөө. Улс орнуудын тухай хирэндээ л ихийг дуулсан гэж бодож байна. Яахав хамгийн сүүлд хүүхдүүдээс сэтгэгдэл бичүүлж авч байхад чамтай би нэг ч удаа ярьж үзээгүй гэхдээ чи их хөгжилтэй байхаа гэж сонссон их ч...хэхэ
Тэгээд энэ нэг жилээ өнгөрөөсөн гадаад орны олон нөхдүүдийн талаар үлдсэн нэг жилийн сэтгэгдэл дурсамжаа бичнээ.

Вьетнам: Аа эдгээр улсууд бол үнэн сурах эрмэлзэл бүхий нөхдүүд даанч хэл ярианы жаахан бэрхшээл япон хэл вьетнам хэлний дүрэмийн ялгаанаас болж баахан зовсон байхаа.

Хүнийхээ хувьд бол өөрсөддөө их зарчимч ханддаг улаан коммунизм бас ханхлана шүү гэхдээ муу юм нээх ханхлаагүй ээ. Өөрсөддөө шаардлага тавиад түүнийхээ төлөө тэмцэж чаддаг нь бахархалтай. Бас нэгдээд нэг юмны төлөө санаа зориг нэгтгэнэ бүтээхдээ их сайн юм шиг санагдсан. За өөлхөд бол амиа хичээсэн дуракууд даа. Адилхан вьет байж л нэгэндээ новширж байгаа харагддаг. Гэхдээ энэ байдал бүх орны хүмүүс дээр бага сага анзаарагддаг л чанар л даа гэхдээ эд нуус бол энүүгээрээ бусдаасаа гоц.

Лаос: Эднуусыг нээх сайн мэдэхгүй э. Эрчүүд нь эмэгтэйчүүдээсээ туяхан хэхэ. Нарийхан нарийхан залуучууд гэхдээ үнэн ажилсаг хоол энэ тэр дээр бол дагуулахгүй. За тэгээд нилээн шашинлаг хүмүүс тэрнээсээ ч тэр үү даруухан агаад элдэв ааш зан гаргах нь бага. Толгойгоороо бол бусдаасаа жаахан муу юм шиг санагдсан. Гэхдээ идэвх мэрийлтээрээ аймаар санагдсан шүү. Гүргэр улсууд байхаа.

Индонэз: За дийлэнх нь Муслим шашинтай. Шашин бас хойшоо татдаг гэж үнэн байж магадгүй шүү. Тэр шинжийг энэ хэдээсээ харсан гэхүү дээ. Үнэр энэ тэр жаахан бий гэхдээ халуун газар хэцүү л байдаг байлгүй дээ. Гол буруу бол халуунд усанд ороод хатаалгүй шууд хувцас өмсөхөд буруу байдаг гэж дүгнэцгээж байна лээ. 3 хоногт нэг удаа хоол хийнэ тэр нь 3 хоногын хоол байна. Найзууд халаагаа л туугаад байдаг шиг байна лээ. Гэхдээ энийг би заншил гэхээсээ манай хэд л залхуураад байна уу даа гэж хардаг. Толгой бол овоо шүү гэхдээ тэгж мэрийж байхад бурхан Аллах бас харж үзийшдээ тэ. Үнэн хичээнгүй хичээл сурахын төлөө төрсөн улс шиг. Жаахан их зантайдуу. Эрчүүд нь эрдэм ном хөөсөндөө ч тэр үү жаахан сулбагар. Таргалсан хүнийг ер нь шүүмжлэнэ шүү бас зарчим талдаа байхаа. Гэхдээ шашин хүчтэй болохоороо манай хэдэн индонэз элдэв юманд орооцолдохгүй их догь элдэв юм болох гээд ирүүл шууд бууж өгөх янзтай. Шашиан гэж..

Кэни: Ингэж бичдэг болуу? Kenya нэг л хүн байсан. Ганц хүнээр бүтэн улс дүгнэх жаахан хэцүү юмаа. Гэхдээ яахав хэлэх гээд үзий. Дарлагдаж ирсэн болоод ч тэрүү эх оронч даруухан дуу ухаалаг ч юмшиг. Санаатай байж магадгүй ээ. Их өндөр хэхэ 2метр-тэй залуу шүүдээ. Кэни хүн гэвэл надаа өндөр хүн л санаанд бууна хэхэ. Хар бор арьстай цоглог нүдтэй нүдэндээ галтай гэх юмуу. Нэг иймэрхүү

Камерун: Хэхэ би энийг дох-той гэж бодсоор нэг жилийг өнгөрөөлөө дөө. Монголд анх 2 шимпанзэ гуайнууд дох авчирсанаас хойш Камерун гэхээр дох буугад байхын. Хар арьстай болохооро өөрийгөө хип хоп сонсох ёстой гэж боддог байхаа. (миний бодол шүү) Байнга Мадафака энэ тэр бол гараастай. Тэгсэнээ гоонж үргэлж өмсөнө. Сонин л хип хап юмууда. Биеэ авч яваа нь жэнтлэмэн тэгсэн мөртөө амнаас гарч авиа нь арай өөр. Би бодохдоо тэрийг Улсыхан сайдыхан хүүхэд байх гэж боддог хэхэ. Манай хүн бас одиноороо болхоор бүтэн орноор нь ярихад хэцүү юм.

Тайланд: Бас л ганц тэгээд охин. Эхэндээ нээх анхаардаггүй байсан. Тэгсэн нэг баяр дээр Үндэснийхээ хувцасыг өмсөөд нүүрэ будаад загвар өмссөн чинь золтой зүрхээ алдчаагүй. Би индонезууд л шашны бусаар алсан мах иддэггүй байх (өөрөөр хэлбэл Муслим ард түмэн) гэж бодсон буддист л боловуу манай хүн Үхрийн мах иддэггүй гэсэн. Нэг удаа идэж үзсэн гэсээн. Хичээлдээ мундаг юм шиг байна лээ. Дээр нь их мэриймтгий дауухан улс шиг санагдсан. Шашиан гэж хэхэ. Буддист болхоороо Шагжамуни маыгын амарлингуй улс шиг. Ер нь эырэг бодолтой байгаа.

Иран: За манай ганц галзуу иран бас ганцаараа. Миний өшөөтөн юм. Жаахан маргаан болоод зодоон зохион болсон чинь газар хэвтээд өгдийн байна лээ. Сурмаар.. Би сүүлдээ хэрэгт орсон. Манай хүн багш нарын урд тавьсан жүжиг энэ тэрийн хараад би юун оскар гэж бодсийн шүү. Арабын ертөнцийн төлөөлөл болсон манай хүн их л муу сэтгэгдэл төрүүлсэн надаа бол. Даруу биш онгиргон зантай дуу чангатай. Шал шал хийсэн дүү. Гол нь онгироодуу.

Шриланк: Эднуусыг чинь би энэтхэг л гэж бодож байсан харин тэднээс гаралтай өөр улсууд юм билээ. Надаа тэгж тайлбарласан. Эх оронд нь иргэний дайнтай байгаа гэсэн. Энэтхэгийн хэсэг үндэстнүүд л энэтхэгт ч тэр шриланкд ч тэр дайн өдүүлээд тусгаар тогтнох гээд байгаамуудаа. Хүнийхээ хувьд шриланкууд бол хүн ышиг санагдсан. Бидэнтэй их ойр зантай юмшиг. Нэг л дотно гэхдэ нээх ойртож танил болоогүй ээ. Дорнын хүний даруу зан гэж хэхэ. Хичээлийг 1т тавьдаггүй ч бие амьдралаа авч явж байгаа нь үнэхээр сурмаар зүйл бий. Дотроо их эвсэг. Шриланкууд бол надаа үнэхээр сэтгэгдэл төрүүлсэн.

Энэтхэг: Би англи мэдэхгүй л дээ гэхдээ энэтхэг шриланкуудын англи хэл нэг л өөр санагдсан. хэхэ. Энэтхэгүүдэд их гүрний үзэл бол бий. Бодолтой улс шиг санагдсан. Юмыг зөв дүгнэдэг наргианч улс юмуудаа.

за ийгээд оронууд дуусаж байх шиг байна. Хэлсэн ярьсан орнуудыг ер нь анзаарсан биздээ ямар ямар орнууд дэлхийн хаах нь юу хийж аж төрдөг нөхдүүд вэ гэдгийг. Бүгдийхэн сэтгэл зүрхэнд эх орноо хөгжүүлэх хүсэл эрмэлзэл гал дөл буцалж буй залуус.

Би өөрсдийгөө Монголчуудаа нэг бичье гэснээ байчлаа. Бусад хүмүүс хангалттай дүгнэж байгаа байхаа.

Одоо харин очих газраа жаал бичье. Очих газар маань нэгэн тосгон хэхэ би тэгж нэрлээд байгаан 172 мянган хүн амтай гацаа. Очих сургууль маань коллэж тэгээд өглөө тооллоготой цагаар хооллодог. Хичээл хийх давтах нь бас цагын хувиартай тийм газар болхоор би шорон гэж нэрлээд байгаан. Орой 9-д хаалга цоожлоно. Магадгүй 11 цаг гээд тог таслах байх. Гэхдээ манай сургууль тог нэт тасалдаг эсэхийг мэдэхгүй байна. За тэгээд анхны монгол болж очих юм бас ганц Монгол нь.. Дараа жилийн хичээлийнхээ бөгсөөр (гоо сайхангүй бичлэг болж байна даа) дахиад ийм юм бичнээ.

Тобүшин нь...

Sep 10, 2007

Миний Мөр!

Хүн өөрийн гишгэсэн мөр, туулсан замаа эргэн харж чаддагийн адилаар Гишгэх гишгэдэл, туулах замаа урьдчилж харж чадахгүй билээ. Энэ зүйлийг хэн хүнгүй мэднэ. Гэхдээ хүн хэлэхээс нааш цааш чичихээс нааш гэдэг дээ. Миний хувьд үүнийг бичиж байгаа нь өөрөө өөртөө санаа тавьж бодож яваагаа санаж явж байгаатайгаа нийлүүлээд бичээд өөртөө энэ үгийг хэвшүүлээд дасал болгох гэсэн хэрэг. Түүний хажуугаар бусдад хүргэн санал бодлын хуваалцаж бас санаагүй нэгэнд нь сануулах нэгээхэн оч харвуулах гэсэн маань энэ... Бид хийх гэж байгаа зүйлээ тооцоолж тооцоолж явуулахад алдаа мадаг санаагүй зүйлс ихээр тохиолддог.
Заримдаа бүр үнэн гэж үнэнхүү итгээд хийсэн зүйл хэлсэн бүхэн маань худлаа хөнгөн хийсвэр болчих тохиолдол байдаг. Энэ нь янз бүрийн л шалтгаантай байдаг буруу мэдээлэл хүлээн авсан. Арай түргэгдсэн ч гэдэг юмуу? янз бүр.. Яагаад алдачихваа яагаа эндүүрчвээ гээд дараа нь бодоод алдаагаа засахад бидэнд нэн таатай санагддаг. Өөрөөр хэлбэл өнгөрсөнөө хараад өөрийгөө засжээ гэсэн үг. Тэгвэл бид Гишгэх гишгэдлээ нэгд нэгэнгүй харж чаддаггүй юм бол Гишгэсэн гишгэдлээ харж бол чадна. Тиймээс өнгөрсөнөөсөө суралцаж ирээдүйнхээ төлөө одоогоороо амьдаръя. Өнөрсөн алдаа оноондоо зөв дүгнэлт гаргаад дахин алдсан алдаан дээрээ алдалгүй ололт амжилтаа аль болох ихэсгэе л гэж хэлмээр байна. Энэ санааг хэлэх гээд баахан нуршчихлаа. Дэмжиж байгаа гэдэгт найдаж байна.

Танд амжилт хүсье!

Sep 4, 2007

"Хуудас Цаас"

"Хуудас цаас жаалхүү аваад
Хурмаст тэнгэрийг нартай нь зурлаа."

Тэр хүүхдийн цаасан дээр бусад хүмүүс ч зурна бичнэ сараачна. Тэр хүүгийн цаасан дээр зурагдсан зургийг харахад Эхэнд нь зурагдсан зураг, бичигдсэн бичээс гэнэн агаад хонгор, амьдралийн үнэн хар бараан үгүй, гэрэл гэгээ аз жаргал нтгэл бас баяр баясгалан харагдана. Одоо цагруу ойртох тусам улам хар бараан муу санаа, аминч үзэл, үзэн ядалт шунал ханхлана. Өөрөө өөртөө зориулж зурж чөлөөтэй сэтгэж байсан зураг хэдийгээс ч юм нэг л учир битүүлэг бусдад зориулж зурдаг болсон байна. Гэхдээ бусдын тулд сайн сайхны төлөө бус өөрийнхөө төлөө бусдад зориулан зуржээ. Жаалхүү өсөн торниж томрох тусам цаасан дээрх сул зай багасан хар бараанаар дүүрнэ. Гэхдээ хуудас цаас авахдаа цэвэр цагаан цаас авсангүй бичигдээд эхэлцэн цаас байсан. Хүү хэзээнээс ч юм өөрөө бие даан бичиж эхлэхэд хэдийнээ баргар зүйл зурдаг болсон байлаа. Зураг нь хар бараан гэрэл гэгээтэй байх нь хэнд хамаатай юм бэ? хэнд ч хэрэггүй...
Гэвч хүүгийн цаасан дээрээ сараачсан зүйл таны цаасан дээр бичигдэнэ. Таны цаасан дээр Хар бараан Шунал Үзэн ядалт зурагдаж байна гэхүүдээ. Жаалхүү яах вэ? Бас та яах вэ?

"Хуудас цаасан дээр жаалхүү
Хур бороо үерийг зурна."

Бодит амьдрал өөрөө ийм харанхуй...

Aug 26, 2007

Миний Явсан Анхны Homestay Буюу Дурсамж Дүүрэн 5 Хоног (Tsuvral 1)

Би Японд ирснээр анхнийхаа Homestay-д явах болов. Японд ирснээр ч гэж үнэндээ анх удаа л даа энэ зүйл бол.. Эхлээд явах болсон нь тодорхой болж өөрийгөө айлд очоод 5 хоног хэрхэн биеэ авч явах талаар мөн төвөг удчихгүй юмсан гээ л их л юм бодож байсан. Гэвч яг явах дөхсөн чинь мань хүн хамаг юмаа мартаад залхуураад очоод арай л баларчихсангүй.
Учир юунд вэ? гэхээр айлд очиж байгаа хүн зүгээр очиж болохгүй бэлэг авах юм бодвоо. Бодсоор байтал өмнөх орой нь болж би ч гарж авья гэж бодсоор унтчихав. Өглөө нөгөөх явах өглөө маань шүү дээ. Санд мэнд Shibuya-н цахилгаан тэрэгний буудлийн (電車 гэдэг үгийг цахилгаан тэрэг гэв... ) бэлэгний дэлгүүрээс юм авах гэтэл өглөөний 7:30-д ямар юм байхав дээ. Shinjuku, Ookubo буудалийн дэлгүүрүүдээр ороод горьдлого тасрав. Залхуугаасаа болоод онигоо. 1 айлд 2 хүүхэд очно. Нөгөөх маань юм өгнө би яахав хоосон гараа ганзаглах болов. За явлаа... Цахилгаан тэргэндээ суугаад сүнгэнэсээр очив. Буугаад гарах гэж байтал Ooyama-н харин буудал дээр маань нөгөөх дэлгүүр байна шүү баярласандаа нэг Окаши аваа л гарваа. (Окаши Японий үндэсний амттан чихэр гэх юмуудаа) тэгээд л хүлээн авалт болоод л сүртэй эхэлж байнаа.


За тэгээд Япон ээжтэйгээ танилцаад (Японоор ээжийг Окаасан) гэр лүү ни явав... Надтай хамт байх хүүхэд маань Малайз ба хүүхэд гэж боломгүй 26 настай их сургууль төгссөн нөхөр байв. Нэр нь Мазлан Бин Ахмед. Муслим шашинтай хүн байлаа. Шашинг ягаад ингэж тодотгосноо дараа өгүүлрүүн..


Шинэ гэртээ очоод танилцаад удалгүй Япон аав маань ирж танилцлаа. (Японоор аавийг Отоосан) Өрөө маань япон хэв шинжийн Татами шалтай 6 жо гаруй өрөө байваа. Нөгөө нөхөртэйгөө хамтдаа байна. (Золиг чинь Бин Ладений дүү байж шөнө намайг арай хоолоо хэрчичдэггүй байгаа гэсээр Ардчилалийг дэмжижгч Тероризмийг эсэргүүцэгч миний бие унтлаа.)


Өглөө Отоосан Окаасан бас Обаасан (Бас эмээ байсан юум байна. Мэдээж японоор эмээг Обаасан) мөн найз Мазланий хамтаар Амралтийн газарруу өдөрийн аялалаар явлаа. Ихээхэн сэтгэгдэл төрүүлсэн энэ газар маань надаа бол үнэхээр их таалагдсан шүү. Элдэв амьтанаас гадна Үхэр, ямаа загас тэргүүтэй идэж болох нөхөдүүд ч байв. Энэ нь их учиртай бөгөөд зөв менежмент байлаа. Үнээг чи өөрөө саагаад сүүгийн уудаг ч юмуу эсвэл бяслаг энэ тэр хийгээд аваад явж болно мэдээж мөнгөө төлөөд. Загас аа өөрөө агнаад тэрийгээ өөрөө шараад идэж болно мэдээж мөнгөө төлөөд энэ л жинхэнэ амралт байх. Хөлөө жийгээд амруу чихэх бол амралт гэхээсээ хахаж үх гэж байгаатай адил байх. Мөн эд нараас гадна Нум сум Голфь гээд бүгд байнаа. Өдөржин тоглож загас анх удаагаа нум сум анх удаагаа голфь мөн анх удаагаа юм бүхэн анхны байваа. Хөгжилтэй агаад гэрийнхнийгээ ахыгаа ээжийгээ санасан тийм л өдөр байв.


Маргааш нь Отоосан мань 2ийг дагуулаад сонгуулиа өгөв. Япон сонгууль ямархуу болдгийг харваа. Дараа нь Оояама-н Шинжлэх ухааний музей үзүүлэв. Үнэндээ Тоокёо-н Мирай Кан-г үзсэн байсан болохоор сонирхолгүй дуу байсан шүү. Орой нь Окаасан-г ажилаа дуусмагц Ёкохама явж Дунд хүүтэй нь уулзаж China Town орж хооллов. Нуль хужаа шал балай газар надаа бол хужаа гэхээс дургүй байв. Харин Мазланд бол сайхан байна лээ. Бөөн баяр... Отоосан Окаасан 2 маань 3 хүүхэдтэй агаад Том охин нь хүнтэй сууж буй. Дунд хүү Ёкохама-н их сургуульд оюутан. Бага охин энэ жил ахлах сургуулиа төгсөнө.


За тэгээд түрүүн хальт дурдсан хүнийг ягаад шашнаар нь тодотгож бариад байваа гэж... Манай нөхөр Муслим болохоороо Гахай идэхгүй. (Муслим шашин гэж ярих нь зүйтэй. Лал хэмээх үг нь Лалар гэсэн үгнээс гаралтай бөгөөд Лалын шашин гэдэг нь Лаларуудийн шашин гэсэн утгатай болдог гэж МУ ИС-ийн Эдийн Засгийн сургуулийн Эдийн Засгийн Түүхийн багш Я.Цэвэл гуай тэгж хэлсэн болохоор Шашнаар гадуурхсан болно.) За тэгээд бусад нь зүгээр биз гэхээр малыг төхөөрөх дөө холойгийн огтолж цусын юүлээгүй л бол идэж болохгүй. За тэгээд Нөгөө үхэр хонь ямаа болохгүй. Аллахын авралаар арай загасийг тэгдэггүй юм шиг бгаан тэгээд загас сам хорхой энэ тэр зүгээр идэх юм нь мань хүнд энэ хэд л... Тэр айлд ч бас хөөрхөн чирэгдэл болсон шүү. гэж...


Үргэлжилэл бий...

Jul 3, 2007

Ардчилалыг Ардчилая!!!

Ардчилалийг Ардчилаж болох уу?
Монголд Ардчилал гараад 17 жил болж байна гэж бид яридаг. Ардчилсан хуүйсгалийг 1921 онд хийсэн гэж хэлэлцдэг. Бид уунээс ч эрт ардчилал хийж байсан. Тэмуужин Чингис хаан цол авч Их монгол улсийг байгуулах ч Ардчилал мун. Хүннугээс Сиянби, Мирун Турэг гэх эртний улсууд ар араасаа нэгэн буурин дээр сэлгэгдэн төр солигдох хуртэл Ардчилал явагдаж байсан. Нэг нь Ардчилал хийж нөгоо нь шинчлэл хийхэд мөн л ардчилал болж байна. Тэгэхээр Ардчилалийг ардчилаж болдог юм байна. ХАрин Ардчилалаас Ардчилалруу шилжихэд сайн ур нөлоотэй ю муу ю гэдэг бол түүх л харуулна. Зөвхон сайжирж явна гэсэн ойлголт байхгүй. Ард түмэн ардчилалийг хүсэж байвал Ардчилал хийх оролдлого гарж л таараа. Харин хийж чадах эсэхийг ард түмэн дангаар шийдэж ульл чадна. Цэргээр дарах дотроос нь хагалах гээд нөгоо талийхан нь яаж зүгээр суудалаа таүйж угух билээ. Тэгэхээр ардчилалийг ардчилаж болох нь байна. Туугээр ч барахгүй эрх нь бидэнд байгаа байх нээ. Гэхдээ Ардчилалийг Төрийн эрх булаан авахтай зуйрлэж боломгүй хучээр булаан авах, олоод хүлээн зөвшөөрөгдөх 2 ихээхэн ялгаа буй.

Ардчилал гэж юу вэ?
Эртний цагт байж гэнэ. Эрт ч гэж дээ үгүй яахав сэлмээр тулалдаж хучээ уздэг л цаг байж галт зэвсэг гарах ягаач угүй хамаагүй эрт цагт байж за за хэзээ гэдэг нь онц биш ямар ч байлаа гэсэн сэлэмтэй баатруудийн е...
Тэр нэгэн цагт овог аймгууд биэ биэруугээ довтлон эзлэн турэмгийлэлцэн сул доройгоо дээрэлхэн хучтэй нэгнээсээ айн амидардаг цаг гэнэ. Нэгэн сул дорой овог бусад овгууддаа дээрэлхуулж хамагаа дээрэмдуулж ядагаа баран байдаг байжээ. Тэр овогт Сүндэр гэдэг хучирхэг баатар омгийн толгойлогч болох санаатай ихээхэн оролдлого хийдэг гэнэ. Хучээр ч тэр хороор ч тэр.. Гэвч ганц хучтэн олнийг яаж дийлэхэв хэдий сулбагар ч олон болохоор ганцаа дарчдаг байж. Бусдад дээрэлхуулж хамгаа алдсан тэд өлсохийн эрхэнд бусад руу сул доройгоо умартан дайрна. НЭг бус оролдлого бутэлгүйтэхийн тэр үед Сүмбэр хэмээх баатар бусдадаа Бүгдэд хандаж хэдүүлээ овгуудийг унтаж байхад нь дайрж байя хувцас зэвсгээ агсах гэсээр байхад хядаад эзлээд байж болох юм байна. гэсэн саналийг тавив. Түүний үгээр нилээн хэдэн довтолгоо амжилттай болж Сүмбэр ч омогтоо нэр хүндтэй болж гэнэдүүлснийхээ хүчинд овоо ч олон омгийг өөрийн болгож чаджээ. Ийнхүү тэдний гэдэс цатгалан байдаг болж, түүний дараахан омог хуралдаж санал нэгтэйгээр Сүмбэр баатарийг удирдагчаа болооч гэжээ. Сүмбэр ч зөвшөөрж Удирдагч болж гэнэ. Энэ зохиомол түүх ч цэргийн ардчилалийн тод жишээ. Энэ бол Ардчилал. Ардчилалийн үндсэн тогтолцоо үүн дээр оршин тогтноно. Нэг нь хүлээн зөвшөөрүүлж нөгөөдөх нь хүлээн зөвшөөрөх... Урьд олонхи дэмжиж шийдвэр гаргаснаа тэрнээ дахин өөрчлөх ч гэсэн нөгөөх л ардчилал. Та ч гэртээ ардчилал ажил дээрээ ардчилал гудамжинд ардчилал хийж явдаг. Тэгвэл бид одоо Эх орноо Улс төрөө удирдах системээ ардчилах болжээ тэр цаг нь ч ойртосон мэт...

Төгсгөл

Гэхдээ өнөөдөр маргаашгүй ардчилах гээд байгаа бус бэлдэе бэлтгэе ярьж хэлэлцэе ойрийн 5жил 10жилдээ л хийчихэе гэж хэлээд байгаан. Бид ярж хийвэл яадгийг мэднэ бидэнд цаг байна бас боломж ч байна. Монгол оронд минь хариуцлагийн тогтолцоо байхгүйг бүгд мэднэ. Хэлсэн үгэндээ, хийсэн үйлдэлдээ хариуцлага хүлээдэг, хариулцалга хүлээлгэх хууль ч алга, гаргасан ноорхой хуулийг нь мөрдөх хүн ч алга. Төрийн дээд албан тушаалд хүрчээд улс үндэстнээ ялгаварлан нутаг усаа илүүд үзэх, хүн гүтгэж гүжирдэж дараа нь уучлалт гүйсан болоод л өнгөрөх эсвэл үнэн булхайг нь илчлээд байгаамуу эсвэл гүтгээд байгаа нь үл ойлгогдох зүйл олон нийтийн сувгаар цацна тэрийг нь шалгаж байгаа ч хүн алга бүгд л идээд ууцан хэн нь хэнийгээ гэхэв гэсэн байдалтай аяаа энэ төрийн дээр гарсан боохойнуудаа гэж...

Энэ бүхэн хэнээс юнаас болж ийм байдалд хүрэв. Энэ нь хэнд ашигтай вэ? Аүйлгал үгдүг авилгал авдаг хүнд л хэрэгтэй.